tirsdag 12. april 2011

Regn!

I dag (12.April) har dachsen Tassen vært her. Regnet har pøset ned i hele dag, så noe utevær var det ikke. Det var ikke akkurat full oppslutning rundt døra når jeg foreslo en tur, men de ble med allikevel. Når vi var kommet 300 meter bort langs veien, hadde jeg tre sutrende og hjemlengtende hunder etter meg, så valget falt lett på å snu ;)

Da vi kom inn porten kom golden-kompisen til Arja og Cava forbi, så de fikk leke litt løse i hagen, men Tassen klarte ikke å komme over regnværet, så det ble en kort seanse.

Inne lå de godt i hver sin krok å snorket, deilige hunder!

Prøvde å få til ett nærbilde av regnet, men ble aldeles ikke like pent som jeg hadde tenkt meg
Standard Snorketryne på Arja


Tassen: Arg, nå kommer hun her igjen med blitzing i ansiktet mitt når jeg skal sove


I går gikk jeg tur med Airdale-terrieren Cæsar, deiligere vær har det nok ikke vært i år! 20 grader på gradestokken da jeg dro hjemmefra, så tenkte vi fikk tatt en tur nedover til Glomma.

Etter en grei spasertur i skogen kom vi ned til vannet, og Cæsar som hadde gått å leitet etter vannpytt de siste minuttene, trodde nesten ikke sine egne øyne da han så elva strekke seg ut foran øynene - på 1-2-3 hoppet Cæsar ut, å la seg langstrakt ut i vannet for å drikke å kjøle seg. Etter ca 10 minutter med plasking å litt pinnekasting, måtte vi ta veien tilbake - men det blir garantert flere badeturer framover :)




Nå begynner flåttsesongen igjen, og da var det å finne ut, å velge blant alle produktene ute på markedet.
I fjor prøvde vi Luposan Flåttvekk som er tilskudd til maten - den fungerte veldig greit, hundene fikk vel 6-7 flått i løpet av sommeren, men man måtte huske på å gi dette hver dag til maten.
I år står valget mellom Luposan som jeg brukte i fjor, og flåtthalsbånd uten kjemikalier.

De vanligste flåttmidlene man kan få kjøpt fra veterinær er:
Expot (dråper i nakken) - ikke drektige tisper eller valper. Man må heller ikke bade hunden de neste dagene.
Frontline (dråper i nakken) - ikke valper <8 uker, ikke hunder under 2 kg, ikke hunder med sykdommer/som er under rekonvalesens.
Scalibor (flåtthalsband) - skal ikke brukes av hunder med allergiske problemer, eller valper <8 uker. Båndet må tas av under bading.

I alle disse er det kjemikalier, og bruk av dette når man har flere hunder ilag er ikke anbefalt da hunder kan slikke/bite eller få i seg kjemikaliene. Ved dråpene gjelder dette de neste par dagene, men halsbåndet må tas av når hunden skal være ilag med andre hunder uansett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar