tirsdag 30. august 2011

Klikkertrening funker på mennesker også!

I går kom Doffen på besøk igjen, å til tross for en del regnbyger fikk vi en flott tur innover mot Djupedal. Hadde alle i langline, men Doffen måtte jeg bytte tilbake til bånd på, da han nektet å gå videre under regnbygene.
Vel hjemme byttet jeg klær, å dro for å gå tur med Bobo. Vi gikk en fin tur opp Nipa, å slo lag med en kjenning vi møtte med en lhasa apso tispe på 4 år. Det ble god trening for både tispen og Bobo!

Så til overskriften - klikkertrening! Var på treningsgruppa på Villhunden hundeskole i går å hadde med Arja. Da instruktøren dro fram klikkeren tenkte jeg at det kunne bli en salig utfordring med 8 hunder som skulle klikkes på!
Men nei, vi skulle pare oss 2 å 2, å  klikke på den andre når de fikk kontakt med hunden. Til å begynne med tok det sin tid å reagere, for hver gang vi hørte klikkeren skulle vi rose hundene høyt. Kanskje det hadde gått raskere inn om jeg hadde fått en godbit hver gang jeg husket å rose?
Det var i allefall veldig lærerikt, å jeg så mange situasjoner der jeg har vært for rask eller for treg med å vise hunden hvilken adferd som belønnes. Men skjønner nå hva flytende atferd går ut på...Gikk forbi en dame som klikkertrente hunden i dag, å når hun klikket i det de gikk forbi, sa jeg høyt "Bra!" - da sier det seg selv at klikker ikke bare funker på hunder!

I dag har jeg gått en kosetur med Bobo - hadde langline på, å når vi kom ut på Nipa, fikk vi lekt å koset oss godt! Ballen var populært også i dag, å husket å ta noen bilder i dag ;-) 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar