fredag 4. november 2011

Fredags-nyheter

Fredag igjen! Ett sammendrag av uken her:-)
Onsdag var Zico her - vi fikk oss en flott tur i Hafslundsskogen ilag med Arja og Cava. Zico fikk øve litt på å gå pent ilag med de andre - noe som kan være litt variabelt - er jo så innmari mye som skjer når de også er med, så da er det ikke bare å fokusere helt!

Torsdag var jeg, Arja og Cæsar på Vetatoppen - vi møtte på en hel ungdomsskoleklasse, å Arja å Cæsar fikk hilse på - de hadde dessuten pølser, å da ble ungdommene super-populære! Når vi kom på toppen fikk Arja å Cæsar springe å leke litt - men det tok ikke lang tid før begge var mer fokusert på godbitene i lomma enn noe annet, så da ble det heller litt innkallingsøvelser å sitt-og-bli. Fikk jo ett flott bilde i allefall, selv om Cæsar ikke orket å sitte lengre ;-)

Etterpå var Cava og Ernst på tur - Cava har blitt litt avvisende etter løpetiden, så Ernst prøvde hele turen å gjøre henne til lags - til slutt fikk han napp, å da sprang de fram og tilbake å smålekte litt resten av turen!

Bobo fikk seg også en tur, å vi hadde litt godbitspor i skogen i dag - noe Bobo syns å være veldig moro!

I dag var jeg og Mats ilag, å vi fikk øvd litt på passering av barn og andre hunder - med stort hell :-) 
Mats er bare en herlig gutt å spandere tid ilag med, han er årvåken og følger godt med - han tar også utfordringer lett, å er høflig å spør når han vil noe. 

Senere var Bobo, Arja og Cava med opp mot Nipa - det er greit å få inn en del "felles-kommandoer" når man går turer med flere hunder - å når vi eiere har forskjellige kommandoer på ting, må man prøve seg litt fram på hva som fungerer for alle. 
Bobo skal få æren for en ting, å det er å lære meg å være rolig! Før kunne jeg komme hjem irritert å frustrert over at hele turen ble ødelagt på grunn ting som gjorde at hundeluftingen ble "for mye". Det å ha 3-5 hunder i bånd kan ofte føre til slike situasjoner der du føler du kun bruker tid på å løse floker eller få kontroll på allemann. Men Bobo viste meg at han ble rolig når jeg ble rolig - å han kom pent inn på venstre side satt seg å så pent opp på meg når jeg sluttet å "kave".
Dermed brukte jeg mye tid på å kjenne på følelsen av å være rolig hver gang jeg gikk med Bobo - å den følelsen har blitt sterkere for hver gang jeg brukte det med han, så nå bruker jeg den med alle hunder med mindre jeg faktisk ønsker at de skal være oppgiret. Så der, mine damer å herrer, må jeg faktisk si meg enig med hundehviskeren Cesar Milan ;-)


 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar